czwartek, 16 października 2008

Anime, Manga 1-1 otaku

Czym jest Chopin dla Japończyków, tym Manga dla cudzoziemców...tak powiedziała pewna Japonka(czyli ja). Nie wiem czy to prawda-chyba nie-ale na pewno coś w tym jest.
To jest już nic nowego, że wielu cudzozimców lubi japońskie anime czy mangi, i czasem z tego powodu niektórzy zaczynają się uczyć japońskiego.
Moze to jednak byłoby coś nowego zwrócić uwagę na to, co Japończycy myślą o tym...

Kiedy jakiś Japończyk słyszy, jak cudziziemiec mówi "マンガが好きです"="lubię mangi", to najprawdopodobniej ten Japończyk myśli sobie, "O boże.." albo "O znowu..." albo "やっぱり" ="tak domyślałem...."... no ale oczywiście tego nie powie, tylko się uprzejmie uśmiecha do niego...

Bardzo szczerze mówiąc, Manga czy Anime ma nieco negatywną konotację wśród Japończyków. I kiedy ktoś deklaruje, że lubi mangi to wtedy po prostu wywołuje niepotrzebną obawę, że on jest tzw. "Otaku".http://pl.wikipedia.org/wiki/Otaku

Ja nic nie mam przeciwko byciu Otakiem i wiem, że są i dobrzy i źli Otacy, ale to raczej kwestia skojarzenia. Kojarzymy z tym słowem przede wszystkim dziwne zachowanie, dziwny sposób mówienia, dziwne ubranie, albo dziwnych ludzi, którzy nie za bardzo rozróźniają rzeczywistość i dziwny świat w Mangach...


Mimo to ja też czasem czytam Mangi i lubię bardzo np. Dragon Ball(:)), i jestem na 100% pewna, że bez mang czy anime takej ogromnej popularności nie miała by Japonia czy nasz język.
Ale zanim powiesz że lubisz mangi czy anime, lepiej się zastanowić, czy naprawdę musisz to powiedzieć i chcesz wziąć takie ryzyko, ze twoi przyszli koledzy z Japonii moze będą mieli uprzedzenie do ciebie...

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
moze się przyda....

"czytam tez czasem Mangi"
「まんがも、たまーによみます」
to całkiem bezpieczne. nic nie ryzykujesz.

"lubię mangi (ale to nie moja pasja, nie jestem Otaku!)"
「まんがもきらいじゃないです」
to też bezpieczne, i to oznacza dosłownie"nie nienawidzę mang"(używamy często podwójnego zaprzeczenia)

"Uwielbiam Mangi. Właśnie jestem Otakiem. Ale to moja sprawa."
「まんがだいすき。ずばり、おたくです。でもほっといてください。」
Jeśli jesteś prawdziwym miłośnikiem mang to nie ma po co to ukrywać.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
ciekawe co tam rozmawiają...;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy to ciekawy post? Nudny? Czy sensacyjny czy do dupy? Wszystko możecie napisać w komentarzu :):):)